اندیشمند بزرگترین احساسش عشق است و هر عملش با خرد

Sunday, September 4, 2016

نورمبرگ آمریکائی ۱۲

بخش سه- جنایات علیه صلح
"سپس اسب دیگری بیرون آمد، یک اسب سرخ آتشین. به اسب سوار این قدرت داده شده بود تا از زمین صلح را برگیرد و مردم را وادار به کشتن یکدیگر بکند. به او شمشیری نیز داده شده بود.
وحی ۶:۴، انجیل (متن بین‌المللی جدید)

اقدام به یک جنگ تجاوزکارانه نه تنها یک جرم بین‌المللی است، بلکه عظیم‌ترین جرم بین‌المللی است، و با جرائم جنگی این تفاوت را دارد که این جرم در بر گیرنده کُلّیت آن جرائم است.
داوری دادگاه بین‌المللی نورمبرگ

زمانی‌که به یکی‌ از دوستانم گفتم که میخواهم در کتاب نورمبرگ آمریکائی راجع به "اقدام به یک جنگ تجاوزکارانه" به عنوان یک جنایت جنگی بنویسم، دوستم با تعجب پرسید: "مگر همه جنگها تجاوزکارانه نیستند؟ باید بگوئی که اقدام به جنگ به خودی خود غیر قانونی‌ است." دوست من تا حدی درست میگفت. در اکثر مواقع شروع به یک جنگ بر طبق قوانین و سنت جنگی عملی‌ غیر قانونی‌ است، بخصوص که معمولاً جنگها توسط یک کشور تجاوزگر که کشور دیگری را اشغال می‌کند آغاز میشوند. زمانی‌ که مقدمات نورمبرگ انجام میشد، آمریکائیها سعی‌ کردند تقدمِ غیر قانونی‌ بودنِ اقدام به جنگ بر علیه صلح را بنا بگذارند. آنها عنوان میکردند که جنایات نازیها از جرم اصلی‌ که اقدام به جنگ بود سرچشمه میگرفت، که نتیجتاً در سال ۱۹۳۹ به یک حمله بی‌دلیل دست زدند. فقدانِ جنگ مساوی است با  فقدانِ جنایاتِ جنگی.