اندیشمند بزرگترین احساسش عشق است و هر عملش با خرد

Monday, September 27, 2021

خروج نظامی آمریکا از افغانستان

 می‌گویند خروج نظامی آمریکا از افغانستان و برگشت طالبان به این کشور، ویتنام دیگری برای آمریکا بود. در ویتنام، دولت آمریکا برای پشتیبانی از حکومت دست نشانده خود در آن کشور به جنگ با نیروهای چریکی پرداخت، و در این جنگ بازنده شد و از ویتنام فرار کرد. این تنها دخالت نظامی آمریکا در کشورهای دست نشانده نبود. بارها دولت‌های آمریکا به کشورهای دیگر از نظر سیاسی، فرهنگی، و نظامی حمله کرده‌اند. به عنوان نمونه در کوبا، عمان، یمن، و بسیاری کشورهای دیگر، بطور مستقیم، تنها با کمک تسلیحاتی، و یا توسط گماشتگان خود در منطقه (مانند کشتار چریک‌های عمان توسط نیروهای ایرانی و انگلیسی) برای راندن نیروهای چپ تلاش کرده است و در اکثر آنها پیروز بوده است. تفاوت افغانستان در این است که این دولت قبل از حمله آمریکا در این کشور حکومت میکرد، و با تجاوز آمریکا آنها بیرون رنده شدند، ولی باز توانستند که باز گردند. تفاوت مهمتر آنکه خود آمریکا چنین رژیمی را پایه گذاری کرد، تا حکومت وابسته به شوروی ساقط شود، که البته در این مورد هم پیروز بود. 

Overwhelming support for keeping US troops in Afghanistan until all  Americans, Afghan allies, out: poll | Fox News

Understanding the Basics of 21st-Century Democracy, Autocracy, and Capitalism

 9/17/2021- Richard D. Wolff

Understanding the Basics of 21st-Century Democracy, Autocracy, and Capitalism     :   Opinion: - (informationclearinghouse.info)

 Democracy exists if and when a community organises its self-governance around the full participation, on an equal basis, of all the members of the community. Its other, autocracy, exists when a community organizes (or allows) its governance by an individual or subgroup of that community, a ruler. Universal suffrage is clearly a step toward at least formal democracy because voters elect leaders. How real this formal democracy is depends on the inclusivity of the population voting and the concrete reality of voters’ equal influence on the election’s outcome.