اندیشمند بزرگترین احساسش عشق است و هر عملش با خرد

Monday, November 7, 2022

Destroyers of US Democracy

Chris Hedges

November 7, 2022

The bipartisan project of dismantling U.S. democracy, which took place over the last few decades on behalf of corporations and the rich, has left only the outward shell of democracy.

The courts, legislative bodies, the executive branch and the media, including public broadcasting, are captive to corporate power. There is no institution left that can be considered authentically democratic. The corporate coup d’état is over. They won. Americans lost.

جهت و هدف خیزش جدید

در مورد جهت‌گیری این خیزش چندان سخن نمی‌توان گفت، چرا که این رژیم طولی از انقلاب نگذشته بود که چهرهٔ کریهٔ خود را نمایاند. انقلابیون، بجز عدهٔ معدودی، خمینی را به عنوان رهبری که دیدگاه‌های مختلف را در زیر یک چتر قرار داده بود می‌دیدند، و به دلیل پیروزی سریع این انقلاب، از دست پنهان غرب غافل شدند. همین باعث تسلط خمینی بر کلیه نهاد‌های رهبری کشور، و نابودی سایر نیروهائی که در انقلاب شرکت کرده بودند، بجز ارتجاع مذهبی‌ شد. شاه تصمیم گرفته بود که برای پیشبرد هدف‌هایش با کشور‌هائی که در جبههٔ غرب نبودند نیز روابط سیاسی و اقتصادی برقرار کند. از آنجائی که این یک نوع سرپیچی از خواسته‌های امپریالیسم غرب بود، رژیم شاه از حیطهٔ تابعیت بدون چون و چرا از این دول خارج شده بود. بنابر این جانشین کردنِ او با یک رژیم بدوی و سبُع لازم بود، بخصوص که اسلام جدیدترین حربهٔ امپریالیسم برای تحمیق و زیر سلطه نگاه داشتن خاور میانه بود.

جوانانی که هم اکنون در خیابان‌ها بر ضد این رژیم ارتجاعی شعار میدهند و در شعارهایشان کسانی‌ را که در سال ۵۷ انقلاب کردند مسئول این رژیم اسلامی میدانند، از آنچه که پشت پرده در آن انقلاب صورت گرفت آگاهی‌ ندارند. همین نا‌آگاهی‌ باعث آن خواهد شد که اگر این خیزش به سرنگونی این رژیم بی‌انجامد (که البته با قدرت نظامی و سبعیّت این رژیم احتمال آن بسیار کم است، مگر آنکه غرب دخالت کند) کشور ما تجزیه، و حداقل به چهار قسمت تقسیم خواهد شد، همان بلائی که در اواخر قرن پیش بر سر شوروی آمد. آذربایجان ایران به جمهوری آذربایجان و کردستان ایران به کردستان عراق خواهند پیوست، و جنوب و مرکز ایران به دو بخش مجزا تقسیم خواهند شد. این حداقل سرنوشت ایران در تجزیه و تکه پاره شدن آن خواهد بود.