اندیشمند بزرگترین احساسش عشق است و هر عملش با خرد

Saturday, September 17, 2022

‘A Crisis Coming’: The Twin Threats to American Democracy

David Leonhardt

September 17, 2022

The United States has experienced deep political turmoil several times before over the past century. The Great Depression caused Americans to doubt the country’s economic system. World War II and the Cold War presented threats from global totalitarian movements. The 1960s and ’70s were marred by assassinations, riots, a losing war and a disgraced president.

جنگ زده: رانشگران قاره‌ای و ملتِ بی‌ ملیت

نوشته: نیک تورس

ما در سیّارهٔ متحرکی زندگی‌ می‌کنیم که دنیائیست پر از برخورد و چالش. زمانی‌ این زمینِ ما دنیای ابر‌قاره‌ها بود” :گاندوانا، رُدینیا، پنجیا. ساحل شرقی آمریکا به سمت غرب آفریقا کشیده شده بود، در حالی که قطب جنوب تا طرف مقابل قاره آفریقا پهنه داشت. اما هیچ چیز در این جهان همیشگی‌ نیست و صفحات تکتونیکی که این سیاره را می پوشانند همیشه در حال حرکت هستند. ناگهان، در طول صدها میلیون سال، ابر قاره ها تقسیم میشوند، و توده‌های کوچکتری از آنها به وجود می‌آیند، و این توده‌ها به سمت مناطق دورتری در این کره خاکی شناور میشوند.

اخیراً آن قاره ها به کشورهای مستقل تقسیم شده‌ا‌ند. دو کشور چین و هند هر کدام بیش از یک میلیارد جمعیت دارند. اما حتی کشور‌های با وسعت متوسط میتوانند جمعیت عظیمی‌ را در خود جای دهند. اسپانیا و کانادا، همسایگان صدها میلیون سال پیشِ "پنجیا"، هم اکنون به ترتیب تقریباً ۴۷ میلیون و نزدیک به ۳۸ میلیون نفر جمعیت دارند که آن ها را به ۳۰مین و ۳۹مین کشور های پرجمعیت این سیاره رسانده است. اما حتی در مجموع، آنها بزرگتر از یک ملت بدون سرزمین نیستند. من در مورد قربانیان جنگ‌هائی صحبت می‌کنم که هم اکنون در حاشیه جهان ما، و بدون یک سرزمین، سرگردان هستند.