اندیشمند بزرگترین احساسش عشق است و هر عملش با خرد

Sunday, December 1, 2013

صلح یا جنگ- بخش سوم

آمار جنگ:
زمانی‌ که جنگ سرد بهانه ای برای دولت بود که بتواند از آن طریق مردم را همیشه در ترس و نگرانی نگاه دارد تا ارزشی برای دولت و ارتش بی‌آفریند، و شاید شرکتهای اسلحه سازی را نفع بیشتری برساند، خطر کمونیسم هر روز گوشزد میشد. در خلال سالهای ۱۹۵۰ و اوایل سالهای ۱۹۶۰، در مدارس بلوک غرب هفته ای یکبار تمرینی تحت عنوان “حراست در صورت حمله اتمی‌” میشد، که به آن “drop، duck، cover” یا “سقوط، محافظت، پوشش” در جمله‌ای امری، میگفتند. به این ترتیب که بچه ها با اشارهٔ مربی خودشان را به زمین می‌ا‌نداختند و سر خود را (در حالیکه بدن را مچاله میکردند) با دستها می‌پوشاندند و اگر پناهگاهی در دسترس بود زیر آن پنهان میشدند. با توجه به اینکه در صورت حملهٔ ناگهانی اتمی‌ هیچگونه عملی‌ برای تامین محافظت شخصی‌ وجود ندارد، اینگونه تمرینها فقط به منظور کنترل اذهان بچه‌ها برگزار میشد. در ماههای پس از ۱۱ سپتامبر نیز تا مدتی‌ هر روزه هشدار با رنگهای مختلف به مردم ابلاغ میشد، تا زمانی‌ که این هشدارها معنای خود را از دست دادند، و گاهی‌مورد تمسخر و استهزا قرار گرفتند! البته جنگ با تروریسم جهانی‌ خدعه ایست که هنوز هم پس از بیش از یک دهه جوانان را اغفال می‌کند. گرچه بزرگترین جنگ‌افروز جهان، آمریکا، با قرارداد اتمیِ هفتهٔ پیش با ایران سیاستی متفاوت در پیش گرفته است که در نتیجهٔ شکست غرب و پیروزی ایران نیست، بلکه به دلیل عقب نشینیِ موقتِ غرب است. با وجود آنکه بزرگترین نیروی نظامی دنیا در اختیار آمریکا است، عقب نشینی آمریکا موقتی و در نتیجهٔ ضعف سیاسی (و نه نظامی) آن است، و حتی چند روز پیش بحث بر سر افول قدرت نظامی آمریکا بود! با توجه به اینکه قرن ۲۱ میلادی با شیپور جنگ آغازید، لازم است که برای ریشه کن کردن این حربهٔ دولتی، یعنی قتل نفس و کشتار بی‌ رویه، کوشید. چناچه گفته شد، تنها راه جلوگیری از جنگ آموزش و مطالعهٔ تاریخ است، که برندگان و بازندگان هر جنگی را مشخص می‌کند. بازندگان هرآینه عامه مردم و برندگان سیاستمداران و سرمایه‌دارن هستند.


شاید بتوان به صدمات جنگها با مشاهدهٔ آمار کشته و زخمی هر جنگی پی برد. به عنوان نمونه، جنگ جهانی‌ اول بیش از هشت و نیم ملیون کشته و بیش از ۲۱ ملیون زخمی داشت. نزدیک به ۸ ملیون نفر نیز یا زندانی جنگی بودند یا هیچگاه اثری از آنان یافت نشد. با توجه به اینکه جمعیت دنیا همیشه در حال افزایش است، بهتر است بعضی از این ارقام را به صورت مقایسه‌ای نسبت به کل جمعیت و از طریق درصد مورد مطالعه قرار داد. از ۱۲ ملیون سرباز روسی که در جنگ جهانی‌ نخست شرکت داشتند بیش از ۷۶ درصد آنها یا کشته و مفقود و زندانی، و یا مجروح شدند. این درصد برای اتریش- مجارستان به ۹۰ درصد رسید (نقل از تارنمای جنگ جهانی‌ اول). قابل توجه است که این ارقام فقط در مورد سربازان، ارتشیان، و بطور کلی‌ در مورد جنگنده‌هاست و نه مردمی که در شهرها و روستاها کشته شدند. همچینین اشاره به این نکته ضروری است که رهبران کشورهائی که در این جنگ شرکت کردند، همچنین فرماندهان کل لشگرها، قانون گذاران، و سیاستمدارانِ هیچ کشوری در این جنگ صدمه ندیدند.
 آمار جنگ دوم جهانی‌ ارقامِ اسفناک‌تری را نتیجه دادند. دولت آلمان حدود ۱۸ میلیون نیروی انسانی‌ برای جنگ در خدمت گرفت. ۵/۵ میلیون از این افراد کشته و یا مفقود شدند (بیش از ۳۰ درصد کشته)، بیش از ۶ میلیون زخمی و بیش از ۱۱ میلیون اسیر شدند. تنها کشور ژاپن بیش از دو میلیون کشته داشت. تعداد شرکت کنندگان مردم شوروی سابق در جنگ مشخص نیست. آنچه مشخص است اینکه نزدیک به ۱۱ میلیون انسان یا کشته شدند و یا هیچ اثری از آنها یافت نشد؛ علاوه بر قریب به ۱۵ میلیون نفر که زخمی و نزدیک به ۶ میلیون نفر که اسیر جنگی شدند. کشور ایتالیا بیش از ۳ میلیون به جنگ فرستاد که یک سوم آنها اسیر، و هشت و نیم درصد کشته و معادل همین رقم زخمی شدند. از ارتش ۱۱ میلیونی انگلستان ۵۸۰ هزار نفر کشته و یا مفقود شدند. نزدیک به یک میلیون نفر نیز زخمی و یا اسیر شدند (۴۷۵۰۰۰ و ۳۱۸۰۰۰). از حدود ۱۷ میلیون آمریکایی که در جنگ شرکت کردند دو و نیم درصد کشته و یک و نیم درصد زخمی شدند (و آمریکا به عنوان قهرمان جنگ دوم در غرب شناخته شد!) حدود ۱۳۰ هزار اسیر جنگی آمریکایی برآورد شده است. تخمین کشته شدگان جنگ دوم جهانی‌ بین ۶۰ تا ۸۵ میلیون نفر (کلیه کشته شدگان جنگی و غیر جنگی) بر آورد شده است. در ویکیپدیا جدولی‌ است که آمار کشته شدگان جنگهای مختلف را، تا جایی که اسناد و مدارک اجازه میدهند، با دو تخمین حد اقل و حد اکثر نگاشته است. قسمتهائی از این جدول در زیر میاید (از سه صفر فاکتور گرفته شده، یعنی‌ به هر رقم باید سه صفر اضافه شود):
 


عنوان جنگ

تخمین پائین (هزار)

تخمین بالا (هزار)

دومین جنگ کنگو

۲۵۰۰

 

۵۴۰۰

 

دخالت شوروی در افغانستان

۲۱۰۰

 

۴۰۰۰

 

جنگ ایران و عراق

۵۰۰

 

۲۰۰۰

 

جنگ داخلی‌ نیجریه

۱۰۰۰

 

۳۰۰۰

 

جنگ ویتنام

۸۰۰

 

۳۰۰۰

 

جنگ کره

۴۰۰

 

۴۵۰۰

 

جنگ جهانی‌ دوم

۴۰۰۰۰

 

۷۲۰۰

 

انقلاب سوسیالیستی روسیه

۵۰۰۰

 

۹۰۰۰

 

جنگ جهانی‌ اول

۱۵۰۰۰

 

۶۵۰۰۰

 

حملات آای ژاپن برای گسترش امپراطوری

۵۰۰۰

 

۳۰۰۰۰

 

شورش دانگن در چین

۸۰۰۰

 

۱۲۰۰۰

 

شورش تایپه

۲۰۰۰۰

 

۱۰۰۰۰۰

 

حمله شاکا در آفریقا

۲۰۰۰

 

۲۰۰۰

 

جنگهای ناپلئون

۳۵۰۰

 

۷۰۰۰

 

جنگهای دلوج در اروپای شرقی‌

۳۰۰۰

 

۴۰۰۰

 

جنگهای سی‌ ساله اروپا

۳۰۰۰

 

۱۱۵۰۰

 

جنگ و پیروزی قینگ بر علیه حکومت مینگ در چین

۲۵۰۰۰

 

۲۵۰۰۰

 

جنگهای مذهبی‌ فرانسه

۲۰۰۰

 

۴۰۰۰

 

هجوم تیمور لنگ

۱۵۰۰۰

 

۲۰۰۰۰

 

پیروزی مینگ بر یوآن و بر قراری سلسله مینگ در چین

۳۰۰۰۰

 

۳۰۰۰۰

 

حمله مغولها

۳۰۰۰۰

 

۷۰۰۰۰

 

جنگهای مذهبی‌

۱۰۰۰

 

۳۰۰۰

 

شورش آن لوشان در چین

۱۳۰۰۰

 

۳۶۰۰۰

 

شورش عمامه زرد در چین

۳۰۰۰

 

۷۰۰۰

 
وقتیکه ذکر ارقام تلفات زیاد میشود و در یک جدول قرار می‌گیرد، شماره ها ارزش انسانی‌ خود را از دست میدهند! باید توجه داشت که این شماره‌ها تعداد افرادی میباشد که در این جنگها کشته شده ا‌ند، و هر کدام از این افراد حد اقل یک خانواده را عزادار کرده است. همچنین، اکثر این ارقام از انتشارت دولتی (دولتهائی که خود جنگها را آغاز کردند) گرفته شده‌اند، و ارقام واقعی‌ ممکن است بیش از حداکثرهای ذکر شده باشند. به عنوان مثال، چنانکه ارقام تلفات جنگ ویتنام را از اینترنت جویا شوید، تلفات آمریکایی هائی را که در این جنگ کشته شدند به صورتهای مختلف مشاهده می‌کنید، که گاهی‌ ۵۸۱۹۳ نفر ذکر شده، و در بسیاری از موارد ۵۸۲۲۰ نفر نیز ثبت شده است. تارنمائی این تعداد را بر اساس دَه گروه از جمله سن، نژاد، مذهب، ایالت، و غیره تقسیم بندی کرده است. گر چه محلی برای شگفتی نیست، ولی‌ جایی برای تاسف عمیق است که باید صفحات بسیاری را در اینترنت جستجو کنید تا به تعداد ویتنامی‌هایی که در جنگ کشته شدند دسترسی پیدا کنید. این تعداد از دو ملیون و صد، تا سه ملیون و هشتصد هزار نفر در نوسان است، یعنی‌ بیش از ۶۵ برابر آمریکاییهائی که در این جنگ کشته شدند. مورد توجه است که این جنگ با فشار مردم آمریکا به دلیل کثرت کشته های آمریکایی، و با تقبل شکست آمریکا پایان داده شد! البته جنگهای بیشماری در تاریخ ثبت شده‌ا‌ند که در اینجا ذکر نشده است. در این جدول کوشش شده که فقط جنگهایی را که افراد کشته شده از یک میلیون (بجز یکی‌ دو مورد) بیشتر بودند ذکر شود.