اندیشمند بزرگترین احساسش عشق است و هر عملش با خرد

Thursday, November 5, 2020

دموکراسی چیست؟

دموکراسی چیست؟ کشورهای خاورمیانه به عنوان ممالکی با دولتهای دیکتاتوری شناخته میشوند، که اکثرا یک نفر یا یک خانواده یا یک قوم آنها را اداره میکنند. کشورهای غربی، از طرف دیگر به عنوان ممالکی با دول دموکرات به ما معرفی میشوند. ولی آیا این چنین است؟ پاسخ به این پرسش را باید با نگرشی به طرز حکومت این کشورها یافت. کشورهای عربی که یک خانواده (ملک فیصل به عنوان نمونه) آنها را اداره میکنند دقیقا چنین مشخصه ای دارند. انهایی که دولتشان از طریق آراء مردم برگزیده میشوند، تحت نظر رهبری که در بالای دولت نشسته است (مانند خامنه ای) عموما از طرف گروه خاصی حمایت میشوند، و یا رییس جمهور مادامالعمر هستند (مانند مصر)، و یا اشراف و یا طبقه مذهبی و یا مالی آنها را به آن مقام میرسانند. جالب است که دقیقا همین طرز حکومت را میتوان در کشورهای غربی نیز جست.

 


چنانچه مطالعه خود را متمرکز به کشورهای خاصی بکنیم، میتوانیم اختلافاتی بین طرز انتخابات کشورهای غربی، که ان کشور را به دموکراسی نزدیکتر یا دورتر میکند بیابیم. کشورهای کوچک غربی البته از این بررسی جدا هستند، چرا که آنها همچنان تحت سلطه حکومتهای جهان گستر هستند، و یا با یک انقلاب توانسته اند خود را از یوغ آزاد نمایند، گر چه همیشه منزوی و در خطر هستند، و یا حکومت هایشان با دخالت دولتهای ثروتمند و نظامی تغییر میکنند. به عنوان نمونه میتوان به کشورهای آمریکای جنوبی و آمریکای لاتین اشاره کرد، که یا تحت سلطه ایالات متحده هستند، و یا در تحریم اقتصادی به سر میبرند. ایالات متحده خود یک کشور به غایت مذهبی است، و با توجه به اینکه با مذهب به خوبی میتوان توده را تحت کنترل قرار داد و حتی شستشوی مغزی کرد، دولتها همچنان، نه بطور مستقیم مانند ایران و پاکستان، بلکه با ابزارهایی که دولتها در دست دارند، از جمله معافیت از مالیات، مذهب را قدرت میدهند. ولی در امریکا مذهب مشخصا تعیین کننده در انتخابات نیست، بلکه مهره اصلی پول است. برای انتخاب شدن در کوچکترین سازمان اجتماعی، به تبلیغات، و در نتیجه به پول احتیاج است. البته کسانی که برای انتخاب در مقامهای پایین تلاش میکنند، چناچه در ان محدوده جغرافیایی کوچک شناخته شده باشند، میتوانند به تک تک ان افراد مراجعه و پول جمع آوری کنند. انتخابات بزرگتر، مانند انتخابات ریاست جمهوری، به ملیونها دلار پول برای تبلیغ احتیاج دارد، که توسط پولدارانی که میدانند ان شخص پس از انتخاب شدن از منافعشان حمایت میکند، تامین میشود. وسائل ارتباط جمعی کل کشور نیز که توسط تعداد انگشت شماری گردانده میشوند به پروپاگاندا در مورد کاندیدای مورد علاقه میپردازند. ولی، عامل اصلی تبلیغات است. به این دلیل، مردم امریکا، و کلا جهان غرب، کاملا به تبلیغات خو گرفته اند. چنانچه از رادیو یا تلویزیون برنامه یا فیلمی پخش شود، بدون شبهه تبلیغاتی در بین این برنامه گنجانده میشود، و مردم طبق عادت نه تنها به این تبلیغات توجه میکنند، بلکه به ان عمل نیز میکنند.

ولی کشورهای غربی در به دست گرفتن ابزار فوق درجات مختلف دارند. به عنوان نمونه کشورهای اسکاندیناوی (که برخی از آنها سلطنتی هستند) مردم را در تصمیم گیریهای سیاسی بیش از سایر کشورهای اروپایی دخالت میدهند. اما کشورهای بزرگ اروپایی که عموما تحت سلطه امریکا هستند، همان روش سیاسی امریکا را نیز کمابیش مد نظر دارند. بطور کلی در جامعه ای که با زیربنای سرمایه داری اداره میشود، چون منظور از سرمایه پول است، کلیه اقشار زندگی نیز با همان معیار اندازه گیری میشوند. سلطه جویی امپراتوریها تاریخچه ای بسیار قدیمی دارد. از زمانی که ایران، روم، یونان، و حکومتهای اسلامی و مسیحی در جهان تاخت و تاز میکردند، تا امپراتوریهای اسپانیا، انگلیس، و امریکا، کشورهای جهان گستر همواره کشورهای ضعیفتر را تحت سلطه خود قرار میداده اند. با پایان جنگ دوم جهانی که امریکا یکه تاز دنیا شد، تا کنون جنایات بیشماری کرده است، که از ویتنام تا کره تا عراق به صورت تهاجم، تا کشورهایی نظیر ایران با حاکمین دست نشانده، گسترده بوده است. ولی با توجه به حافظه تاریخی که قدرت همیشه جابجا شده است، در قرن بیست و یکم، قدرت های جهانی جدیدی در شرف پیدایش هستند، که باید مشاهده کرد که آیا این قدرتها به نیروهای امپریالیستی تبدیل میشوند، و یا جهان برای نخستین بار آرامش خواهد دید! البته باید توجه داشت که چناچه این قدرتهای جدید به روش سرمایه داری ادامه دهند، طبیعت آنچنان نابود خواهد شد که دیگر اثری از زندگی انسانی باقی نخواهد ماند.


سرنوشت امریکا نیز، با باقی ماندن ترامپ، و یا پیروزی بایدن هیچ تغییری نخواهد کرد، و همواره رو به افول خواهد رفت، تا قدرتهای جهانی جدید جانشین آن شوند. 

 The battle for the next president is between the hospitality and urban industrial complex, and military industrial complex, represented by Trump and Biden. Those in both group combined do not even reach a thousand persons. People's votes are in favor of either of these two complex. "Every so many years, oppressed people go to the ballot box to vote for another oppressor to continue the oppression." Carl Marx.

No comments:

Post a Comment