تاریخِ هفت هزار صفحهایِ طبری (یا بقول خودش: تاریخ الرسل و الملوک) از خلقت این جهان آغاز میشود، و تا نزدیک به زمانی که طبری این تاریخ را نوشت ادامه مییابد. بنابراین، دید طبری یک دید تحقیقی و تاریخی، متناسب با علوم آن زمان بوده است، و نه یک دید مطابق با علم امروز که داستان خلقت را زیر پرسش میبرد.
علم امروزین بر اساس فرضیه مهبانگ و دنیای چند جهانی است، گرچه هنوز اکثر مردم دنیا به خلقت و یک آفریدگار اعتقاد دارند، چرا که اکثر حکومتها چنین تفکری را، به دلیل منافع بیشماری که برای حاکمان و سرمایهداران دارد و در اینجا قابل بحث نیست، تشویق میکنند. چنانکه اشاره شد، در آن زمان علم مانند امروز پیشرفت نکرده بود، با اینکه شخص طبری یک فیلسوف اسلامی بود بر کلیه اطلاعات علمی آن زمان چیره بود. گرچه به نظر نویسندهٔ این چکیده، و با توجه به دانش طبری، میتوان نتیجه گرفت که او به پوشالی بودن این عقیده واقف بود، و به همین دلیل این تاریخ را برای آیندگان نگاشت. لیکن با توجه به جو آن زمان، شاید خود جرات این را که اعتقادات خرافی را بدور بیفکند، نداشت. ا